Bel mij terug



Nieuws / Waarom een gedegen HR-beleid begint met een personeelshandboek

Waarom een gedegen HR-beleid begint met een personeelshandboek

Blog

Waarom een gedegen HR-beleid begint met een personeelshandboek

Waarom solide HR-beleid begint met een personeelshandboek

Onduidelijkheden over – soms onbeduidende – afspraken kunnen serieuze conflicten opleveren. Dit terwijl ze eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden met een personeelshandboek; een gids met uniforme en heldere afspraken van (interne) bedrijfsregels en gedragsregels alsmede verplichtingen van werkgever en werknemer. Waarom het personeelshandboek nog meer onmisbaar is, leest u in deze blog.

Wat is een personeelshandboek?
Een personeelshandboek bevat onder andere algemene arbeidsvoorwaarden. Daarin gaat het over het dienstverband (proeftijd, duur, opzegtermijn etc.), (reiskosten)vergoeding en sociale voorwaarden (huwelijk, geboorte, etc.). Ook bevat het personeelshandboek de interne regels van uw bedrijf. Dan hebben we het over zaken als werktijden, ziekte, verlof en vakantie. Het gaat dus niet over de individuele beloning voor de verrichte arbeid, maar over ‘huisregels’.

Denk aan de wet
Daarbij is het belangrijk te vermelden, dat het personeelshandboek niet automatisch deel uitmaakt van de individuele arbeidsovereenkomst. Voeg daarom een clausule toe in de individuele arbeidsovereenkomst, die dit expliciet regelt, zodat de werknemer bij het tekenen van het contract tevens zijn of haar handtekening voor het hele handboek zet.

U stelt natuurlijk niet voor niets een personeelshandboek op. Zorg er daarom voor dat alle werknemers er een krijgen, op papier of digitaal. Het voordeel van een personeelshandboek dat online te vinden is, is dat u deze regelmatig kunt updaten. Echter, bij wijzigingen moet u uw medewerkers hierop (aantoonbaar) attenderen.

Dit kan nodig zijn vanwege veranderingen binnen het bedrijf, maar ook verplicht zijn vanwege aangepaste wetgeving. Met regelmatige updates speelt u tijdig in op mogelijke problemen. Toch kan het voorkomen, dat een werknemer zich niet in zo’n wijziging kan vinden.

Conflict-proof personeelshandboek
Komt u er in dit geval mondeling niet uit, dan kan de werknemer naar de kantonrechter stappen om zijn gelijk te halen. Hij zal daarbij verwijzen naar het ‘oude’ personeelshandboek. Met een eenzijdig wijzigingsbeding in de individuele arbeidsovereenkomst staat u sterker bij een eventuele uitspraak van de rechter. Echter, de (bedrijfseconomische) noodzaak hiervan moet u dan wel goed kunnen onderbouwen.

U kunt als werkgever cao-onderdelen overnemen in uw handboek. Dit hoeft niet letterlijk, maar mag in eigen woorden, zolang het maar duidelijk is voor uzelf en uw medewerkers. Zorg er uiteraard ook voor dat uw personeelshandboek wordt gehandhaafd. De werknemer weet immers dat hij beloond wordt voor zijn werk, maar moet ook op de hoogte zijn van eventuele sancties bij overtreding van de afspraken.

Laat het aan Recura over
Een personeelshandboek zorgt voor duidelijkheid, gemak en transparantie. Recura heeft jarenlange ervaring in het opstellen van personeelshandboeken voor MKB-bedrijven in uiteenlopende branches. Wij helpen u graag bij het opstellen van een document dat aan al uw wensen en de wettelijke eisen voldoet!

Wilt u weten wat er niet mag ontbreken in een personeelshandboek? Download dan onze checklist ‘Hoe stel ik een goed personeelshandboek op’ door het formulier rechts in te vullen. 

Download

Hoe stel ik een goed personeelshandboek op?

«   Nieuwsoverzicht